Involvera kreativitet i barnidrotten

Att involvera kreativitet inom barnidrott är en sak som kan ändra barns perspektiv på idrott och göra deras erfarenhet positiv där de fortsätter att träna och spela sin idrott, och så småningom bli tränare i sin idrott. Barn idag förväntas prestera i åldrar från 8 års ålder, titta bara på alla akademier idag! Dessa barn tränas i många fall för resultat, och inte för personlig utveckling såväl som att utveckla en kärlek till sporten.

Denna typ av coaching kan se "positiva" resultat (vinster) på kort sikt och göra barnen lyckliga efter att ha vunnit matcher. Men en dag kan barnet bli kickad från akademin, på grund av att barnet inte utvecklats som andra barn. Ta till exempel Harry Kane som släpptes från Arsenals akademi vid 10 års ålder, för att sedan bli uppfångad av Tottenham Hotspurs. Harry är idag en av världens bästa anfallare och har vid 25 års ålder spelat 175 matcher för Tottenhams herrlag.

Enligt svenskidrott.se: ”I barnidrotten leker vi och ger barnen tillfälle att pröva på olika idrotter. Att ge barnen möjlighet till allsidig idrottsutveckling är normgivande för verksamheten. Tävling är en del av leken och ska alltid ske på barnens villkor. I ungdomsidrotten och vuxenidrotten skiljer vi på breddidrott och elitinriktad idrott.”. Varför vi diskuterade akademier lite kort tidigare är att bättre lära känna varför barn fortsätter med sin sport. Den främsta orsaken är - "Jag hade kul tyckte det det var kul att utöva min idrott” (undersökning med föräldrar som fortfarande är involverade i sporten som de övade som barn). De flesta barn har roligt medan de får uttrycka sig själva, löser problem med olika lösningar och inte behöver oroa sig för slutresultatet. Därför slutar barn som är involverade i akademier ibland att vara involverade i sin idrott efter att ha blivit skadade, sparkade eller liknande från sin akademi. Anledningen till att man slutar vara involverad i sin idrott efter ett hårt bakslag har ofta en huvudorsak: Man spelade för resultat och inte att man hade kul.

Om barn får uttrycka sig själva, träna med variation och också njuta av processen kan vi se fler vuxna i framtiden vara involverade i den sport de älskar! Från min egen erfarenhet spelar jag bättre när jag är lycklig. När jag är glad är jag kreativare och jag får uttrycka mig mer. Enligt min åsikt är en tränare som tror på mig extremt viktigt, då jag höjer min spelnivå mycket, och jag tycker också det är roligare att spela. Att spela för att vinna är något som för mig är tråkigt, även om du kanske ser några bra resultat.

“Playing football is very simple, but playing simple football is the hardest thing there is.”

Johan Cruyff

Så till alla tränare och föräldrar där ute - Uppmuntra era barn att uttrycka sig själva oavsett om det är på fotbollsplanen, idrottslektionen eller i skolan. Med det här inlägget vill jag förmedla hur viktigt det är att ha roligt när man utövar sin idrott, och detta kan man självklart ha i vilken akademi som helst. Men utifrån det jag hört och sett så är det generellt inte alltid fallet i akademier. Till alla er ute - uppmuntra era barn att ha kul! :)

Författare: Edvin Sundström